Gezegden Wijsheden Spreuken Esoterie Geloof door Ernest Keijzers

Boekbespreking

Neale Donald Walsch: Thuis bij God

In een altijd durend leven.

Een wonderbaarlijk teken van liefde in een laatste gesprek met God.

Thuis bij GOD.

Na het schrijven van de perfecte triologie "Een ongewoon gesprek met God", "Een nieuw gesprek met God" en "Het derde gesprek met God", bracht Neale Donald Walsch nog Vriendschap met God uit later gevolgd door Een met God. Na dit boek "Thuis bij God" schreef Neale Gelukkiger dan God.

Waar bij het vijfde boek het gevoel groeide dat het meeste al gezegd was en dat het minder vernieuwend was, kreeg ik bij het lezen van dit zesde en laatste boek gelijk het idee dat er zich weer een heerlijk en vernieuwend gesprek ging ontplooien. In dit boek worden de ultieme levensvragen gesteld betreffende het sterven en het leven na de dood. Dit nieuwste boek staat wat mij betreft op zichzelf, maar misschien ben ik wel voorbereid door het lezen van boek 1 t/m vier, waar dit zesde boek mooi op aansluit. Het boek is weer in de vorm van een eenvoudige en makkelijk te begrijpen dialoog, waarbij God alle tijd neemt om dingen uit te leggen. Waar nodig wordt een stapje terug gedaan om daarna weer twee stappen vooruit te zetten. Op deze wijze blijft het boek makkelijk te lezen en spreekt het mij in ieder geval direct aan.. Het boek staat zoals gezegd redelijk op zichzelf, al is het misschien aan te raden om bij het begin te beginnen en de boeken in de juiste volgorde te lezen. Geweldig boek met mooie vanzelfsprekende herinneringen of inzichten. Het is maar hoe je het wil noemen. Ik zou zeggen een absolute aanrader!

Citaten:

Citaat 1:

Oké, ik heb ze gehoord.

Ik wil dat je ze telkens weer hoort. Het is onmogelijk om te leven of dood te gaan zonder God, maar het is niet onmogelijk om te denken dat je dat doet. Als je denkt dat je leeft of dood gaat zonder God, dan zul je dat ook op deze manier ervaren. Je kunt deze ervaring ondergaan zo lang als je wenst. Je kunt haar beeindigen om het even wanneer je daarvoor kiest. Deze woorden delen alles mee wat iedereen die bang is om te leven of dood te gaan ooit behoeft te weten.

Citaat 2:

Alle mensen worden geboren met de wijsheid van het universum in hun ziel gegrift. Dat zit in het DNA van alles. Je zou DNA feitelijk kunnen zien als een afkorting van de Divine Natural Awareness, of wel het Goddelijk Natuurlijk Bewustzijn. In ieder leven is het natuurlijk bewustzijn ingebouwd. Het maakt deel uit van het systeem. Het maakt deel uit van het proces dat jullie het leven noemen. Daarom klinken grote wijsheden ons vaak zo vertrouwd in de oren als we er mee geconfronteerd worden. We zijn het er bijna onmiddelijk mee eens. Er is geen onenigheid. Er is alleen herinnering.

Citaat 3:

Doodgaan is een prachtige zaak?

Ja. Wat jullie "de dood" noemen is prachtig. Rouw daarom niet als iemand is dood gegaan, en benader evenmin je eigen dood met droefheid of een naar voorgevoel. Verwelkom de dood zoals je het leven hebt verwelkomd, want de dood is het leven in een andere vorm.

Citaat 4:

Het maakt niet uit welke kant je opgaat, vroeg of laat zul je thuiskomen.

Note: De citaten zijn bewust uit het begin van het boek genomen, zodat je net als ik nieuwsgierig verder zult willen lezen.